گرایش : مالی

عنوان :  مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد نراق

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

دانشکده مدیریت بازرگانی گرایش مالی 

عنوان :

مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

استاد راهنما:

دکتر حمیدرضا بهرامی 

استاد مشاور:

دکتر محمد مهدوی نیا

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

رشد روز افزون صنعت گردشگری در جهان و درآمد هنگفتی که عاید کشورهای سرمایه گذار در این حوزه شده می باشد، موجب می گردد که سیاستگذاران کشورهایی که دارای پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه هستند این صنعت را جذاب دانسته و تمام کوشش خود را بر آن دارند که سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را نصیب خود نمایند.

از آنجا که ایران نیز جزو ده کشور اول جهان در زمینه پتانسیل های جذب گردشگری می باشد ، بسیاری از تحلیل گران و محققان را بر آن داشته که در خصوص رشد و رونق این صنعت در کشور پژوهش و مطالعه نموده و به دنبال راهکارهایی در این خصوص باشند.

این رساله نیز بر آن دارد تا با مطالعه وضعیت صنعت گردشگری در ایران و کشور مالزی که یکی از کشورهای موفق در خصوص جذب گردشگر می باشد، روشها و راهکارهای موفقیت این کشور در حوزه گردشگری را با وضعیت ایران سنجیده و در نهایت چند راهکار بومی شده برای صنعت گردشگری در ایران ارائه نماید.

کلیدواژه ها:صنعت گردشگری ، ایران ، مالزی ،قوت

فصل اول :

کلیات پژوهش

مقدمه :

گاه به نظر می رسد گردشگری صنعتی نوظهور در تاریخ زندگی بشر می باشد اما سفر و جابجایی بر روی زمین قدمتی همتای تاریخ دارد . گردشگری به شکل جدید پس از وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد تحولات اساسی در زمینه بهبود امکانات مواصلاتی و همچنین کاهش ساعات اشتغال افراد و پیرو آن افزایش اوقات فراغت در میان جامعه تحولی در زمینه صنعت گردشگری در جهان حاصل گردید به گونه ای که امروز صنعت گردشگری  از نظر رشد ساختاری اولین صنعت و از نظر درآمد زایی پس از صنایع نفت و خودرو سازی سومین صنعت بزرگ جهان به حساب می آید و در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار مناسبی جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و سرعت بخشیدن به توسعه ملی منطقه ای مورد بهره گیری قرار می گیرد امروزه توسعه صنعت گردشگری به علت ایجاد بستر اقتصادی مناسب برای توسعه دیگر فعالیت های تجاری در منطقه ، ارز آوری ، اشتغال زایی و بهبود سطح رفاه اجتماعی جامعه میزبان ، مورد توجه اکثریت دولت مردان می باشد . گردشگری فعالیتی می باشد که تفاوت اساسی با دیگر فعالیت های اقتصادی دارد و حتی دارای مرزهای مشخصی با بخش خدمات ( که در قالب آن طبقه بندی می گردد ) می باشد . زیرا دارای محدوده ای از کالاها و خدماتی مانند حمل و نقل ، تسهیلات سفر ، خرید و … می باشد که به توالی مصرف می گردد . در ایران صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی دارای اثر فزاینده نسبت بالایی در تولید می باشد ( ضریب فزاینده تولید صنعت گردشگری در ایران بعد از صنایع غذایی و ساختمان در رتبه سوم قرار دارد ) و قدرت اشتغال زایی آن بصورت مستقیم و غیر مستقیم از بسیاری از بخشهای اقتصادی دیگر بیشتر می باشد طبق آمارهایی که ارائه شده می باشد به ازای هر 6 گردشگر خارجی که وارد کشور گردد یک شغل و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می گردد ( ضریب فزاینده اشتغال زایی این صنعت پس از بخشهای کشاورزی ، صنایع غذایی و ساختمان رتبه چهارم را در کشور دارد و ضریب اشتغال جهانی آن 8% می باشد ) .

عموماً در کشورهای در حال توسعه صنعت گردشگری به عنوان ابزاری جهت تنوع بخشیدن و احیای اقتصاد ملی و منطقه ای مورد بهره گیری قرار می گیرد و در این بین کشورهایی که از نظر فرهنگی دارای قابلیت بالقوه ای باشند بخت مساعدتری جهت موفقیت در این عرصه رقابتی خواهند داشت . گردشگری پدیده ای می باشد که در پی مدرنیته به وجودآمده و تداوم یافته ، فضا و بستر مدرن شهری آن به عنوان محرک برای گردشگری اقدام می نماید .

1-1    اظهار مسئله

” صنعت گردشگری تا پایان دهه آینده در صدر جدول صنایع پر درآمد جهان قرار می گیرد . در سال 2011 فرانسه با درآمدی معادل 135 میلیارد دلار در رأس کشورهایی می باشد که بیشترین درآمد را در این صنعت دارند . ایالات متحده  با 121 و اسپانیا 97 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند و این در حالی می باشد که در این سال درآمد ایران از صنعت گردشگری تنها 2/1 میلیارد دلار بوده می باشد ( کتاب سال آمار جهانگردی 2011 ) . مقایسه ایران با کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شکاف عظیمی را نشان می دهد که پر کردن آن در دنیای امروز که همه کشورها با سرعت بسیار بالایی در عرصه های اختصاصی حرکت میکنند بیشتر شبیه رویایی دست نیافتنی می باشد .

آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از رتبه بسیار نازل کشورمان در میان اعضای این سازمان حکایت دارد به طوری که در میان یکصد و پنجاه عضو ، ایران در ردۀ شصت و هشتم قرار دارد . با در نظر داشتن اینکه ایران از لحاظ محصولات گردشگری و منابع در میان ده کشور برتر جهان می باشد ، این رتبه نمی توان شایسته کشورمان باشد و درآمدهای حاصل از این صنعت در ایران آمار بسیار اندکی را نشان می دهد . “

این امر نه به دلیل فقدان جاذبه های طبیعی یا آثار باستانی و یا شرایط آب و هوایی می باشد ، بلکه صرفاً محصول بینش مدیریت و نرم افزار موجود در این صنعت می باشد . دولت که بایستی سیاستگزار کلان و ارایه کننده استراتژی روشن این صنعت باشد و معرف بستر و رشد پایدار از این صنعت را فراهم کند هنوز درگیر پاره ای کارهای اجرایی خود در این صنعت می باشد . بعضی از مسایل امنیتی ، اجتماعی و فرهنگی ناکارآمد ، حرکت این صنعت را در ایران کند و کندتر می کند و این در حالی می باشد که صنعت گردشگری جهان رشد شتابانی را آغاز کرده می باشد .

بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند تا زمانی که در کشور درآمدهای نفتی هست ، سهم درآمد عظیم گردشگری نادیده گرفته می گردد . بسیاری از مسئولان کشور هنوز با دیدی منفی به این صنعت می نگرند و می اندیشند که در عرصه اقتصاد سود آوری یک کارخانه بیشتر از حوزه هایی مانند گردشگری می باشد .

و این در حالی می باشد کشور مالزی که چند دهه ایست که در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده توانسته باشد در سال 2012 کشور نهم در جهان از لحاظ تعداد گردشگر و کشور سوم در آسیا بعد از چین و ترکیه باشد.

این پژوهش بر آن می باشد تا با مقایسه بین نقاط قوت و ضعف کشور ایران و مالزی راهکاری را جهت بهره گیری از شیوه هایی که این کشور در قبال تنگناهای تصریح شده تدبیر نموده می باشد را شناسایی کرده و در صورت امکان برای ایران بومی سازی نماید و به سوالات ذیل پاسخ دهد ؛

نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران در مقایسه با صنعت گردشگری مالزی چیست وبا مطالعه صنعت گردشگری این کشور چه راهکارهایی برای رفع این نقاط ضعف می توان ارایه نمود؟

2-1 اهمیت موضوع     

بحث و گفتگو پیرامون مقوله گردشگری یکی از عوامل مهم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور محسوب            می گردد . انسانها با هدفهای مختلف مسافرت می کنند و این پدیده یعنی توسعه داخلی با شتاب زیادی افزایش یافته و می یابد .

همانطور که در جدول شماره (1- 1) نظاره می گردد سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران را در           سال 2012 بالغ بر یک میلیارد و چهار صد میلیون نفر برآورد نموده می باشد .

سال میلادی تعداد گردشگران به هزار نفر
1996 563.641
2000 702.000
2010 1.118.000
2012 1.400.000
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

طبیعی می باشد این صنعت در جهان با این حجم از ورودی و خروجی به صنعتی پر رونق ، پر جاذبه و پر درآمد برای کشورهای مختلف درآمده می باشد به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان منبع پردرآمد ملی برای دولتها و مردم مطرح می باشد .

بحث گردشگری تا پایان دهۀ آینده در صدر جدول صنایع پر درآمد جهان قرار می گیرد . این صنعت با درآمدی بالغ بر 500 میلیارد دلار در سال 1998 بر صنعت خودرو و کامپیوتر پیشی گرفت و تا سال 2020 بر تنها صنعت برتر جهان نفت نیز فائق خواهد آمد . تعداد گردشگران این صنعت در سال 2010 از حدود یک میلیارد نفر گذشت و در سال 2020 بیش از 6/1 میلیارد نفر خواهد بود

فاصله زیاد با کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شکاف عظیمی را نشان می دهد که پر کردن آن با در نظر داشتن حرکت سریع کشورها و حرکت در عرصه های اختصاصی بیشتر شبیه یک رد پاست .

آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از رتبه بسیار نازل کشورمان در میان اعضای این سازمان حکایت دارد به طوری که در میان یکصد و پنجاه عضو ، ایران در رده شصت و هشتم قرار دارد که با در نظر داشتن اینکه ایران از لحاظ محصولات گردشگری و منابع در میان ده کشور برتر جهان می باشد این رتبه نمی تواند شایسته کشور مان باشد و درآمدهای حاصل از این صنعت در ایران آماری بسیار اندک را نشان می دهد و بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی در سال 2020 میلادی سال شکوفائی صنعت گردشگری می باشد به طوری که ضعیف ترین کشورها از لحاظ جذب گردشگر در این سال می توانند افزون بر بیست میلیارد دلار درآمد کسب کنند و کشورهای متوسط در این صنعت نیز موفق به کسب سالانه پنجاه میلیارد دلار خواهند بود .

ایران را نیز بایستی در میان کشورهای متوسط ارزیابی نمود ، در عین حال که با در نظر داشتن جاذبه های اکوتوریسمی فراوان ، دستیابی به پنجاه میلیارد دلار در سال 2020 برای کشورمان نا ممکن نیست .

یکی از علت های مهم توقف پیشرفت صنعت گردشگری در ایران ، نوع نگاهی می باشد که مسئولان و برنامه ریزان کلان کشور به این صنعت دارند . یکی دیگر از علت های مهم نیز بهره گیری از درآمد نفت می باشد که باعث شده کمتر کسی از مسئولان برنامه ریز در کشور به صنعت گردشگری توجه نشان دهد . مسئولان کشور به دلیل درآمد بالای حاصل از فروش نفت ، کمتر حاضر به تحمل سختی برای رونق صنعت گردشگری شده اند تجربه نشان می دهد تنها زمانی که درامد نفت با خطر جدی مواجه شده همه ذهن های برنامه ریز به سمت جایگزین کردن این صنعت به جای نفت بر گردانده می گردد . یکی دیگر از معضلات این صنعت نبود وجود مرجعی قابل اعتماد برای تهیه آمار می باشد بطوری که حتی در حوزه آمار ورود مسافران به کشور نیز معضلات متفاوتی هست .

کپی برداری در مورد زیر بناها و ساختارهای گردشگری در کشورهای موفق این صنعت کمک شایان توجهی به کشورمان خواهد نمود . به عنوان مثال از آنجائیکه 30% گردشگران در کشورمان را گردشگران فرهنگی تشکیل می دهند می توانیم از کشورهایی که در زمینه گردشگری فرهنگی پیشرو هستند الگو برداری کنیم و از این راه درآمد قابل توجهی را به اقتصاد کشورمان تزریق نمائیم .

کشور ما به لحاظ ژئوپلیتیکی و هم به دلیل شرایط اقلیمی بسیار استثنائی می باشد . همچنین ایران ویژگیهای فرهنگی والائی به لحاظ ساختمانهای مذهبی و زیارتگاهها دارد که برای ادیان مختلف بسیار جذاب می باشد .

میزان گردشگران ورودی و مشتاق بازدید ایران رو به افزایش هستند که اگر پذیرش آنها به درستی سازماندهی نشود منافع مطلوبی را برای کشورمان به همراه نمی آورد . ورود گردشگران اگر به درستی سازماندهی گردد علاوه بر منافع اقتصادی تعامل فرهنگها را نیز به همراه خواهد داشت . ( ضرغام ،1382،9 )

3-1 اهداف پژوهش

اهداف این پژوهش به دو گروه اصلی و فرعی به توضیح ذیل تقسیم می گردد ؛

هدف اصلی :

هدف اصلی این پژوهش عبارت می باشد از مطالعه صنعت گردشگری در کشورهای مالزی و ایران با بهره گیری از نظر کارشناسان و با در نظر داشتن شرایط دو کشور ، امید می باشد با بکار بستن این مطالعه در بخش گردشگری عاملی جهت بهینه شدن درآمد و منافع گردشگری و از طرفی ابزاری برای حصول اطمینان از پایدار بودن توسعه گردشگری می باشد .

اهدف فرعی :

سایر اهداف این پژوهش نیز به توضیح ذیل می باشند :

  • مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران .
  • مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری مالزی .
  • ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع نقاط ضعف ایران با بهره گیری از مطالعه تطبیقی .

4-1 فرضیه پژوهش

بین نقاط ضعف و قوت صنعت گردشگری ایران و مالزی تفاوت معنا داری هست .

5-1 روش پژوهش

نوع روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و تطبیقی می باشد . در مطالعه به روش توصیفی به توضیح وقایع و رویدادها به همان گونه که هست می پردازیم بدون آنکه دخل و تصرفی در آن داشته باشیم . در این پژوهش          می کوشیم تا با بهره گیری از روش تطبیقی الگویی به مقصود مطالعه صنعت گردشگری در کشور مالزی و ایران ارائه دهیم . سپس برای بدست آوردن اطلاعات درمورد دیدگاهها و نظرات کارشناسان و خبرگان این صنعت در مورد ساختارها به دست آمده از روش پیمایشی بهره گیری خواهیم نمود .

6-1 متغیرهای پژوهش

متغیر کمیتی می باشد که در دامنه های معین می توان از یک فرد به فرد دیگر یا از یک نظاره به نظاره دیگر مقادیر مختلفی را ایجاد کند . پس چیزی می باشد که تغییر می پذیرد و محقق آن را بنا به هدف پژوهش خود کنترل ، دستکاری یا نظاره می کند و در بعضی مواقع متغیر نمادی می باشد که اعداد یا ارزشها به آن منتسب            می گردد . ( خاکی،165،1379 )

متغیرهای مستقل و وابسته به توضیح ذیل می باشد ؛

  • متغیر مستقل

متغیر مستقل یک ویژگی و خصوصیت می باشد که بعد از انتخاب توسط محقق در آن دخالت یا دستکاری                  می گردد و مقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر وابسته نظاره می گردد . متغیر های مستقل در این پژوهش به گونه کلی شامل ساختارهای توسعه گردشگری می باشد که در فصل دوم به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

  • ساختار خدمات و تسهیلات گردشگری
  • ساختار بازاریابی و تبلیغات
  • ساختار اطلاع رسانی همگانی و رسانه ای
  • منابع انسانی
  • زیرساختها
  • اصلاحات ساختاری ، سیاست گذاری و اقدامات قانونی
  • متغیر وابسته

متغیر وابسته متغیری می باشد که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن می باشد . به بیانی دیگر متغیری می باشد اصلی که در قالب یک مسأله برای پژوهش مورد مطالعه قرار می گیرد . با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و با شناسائی عوامل موثر بر آن می توان پاسخها یا راه حلهایی را برای مسأله شناخت . متغیر وابسته در این پژوهش توسعه صنعت گردشگری می باشد . ( بر اساس تطبیق نقاط ضعف ایران و نقاط قوت مالزی می باشد ) .

تعداد صفحه :141

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان