عنوان :  مطالعه و رتبه بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد نراق

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

دانشکده مدیریت

عنوان :

مطالعه و رتبه بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی ERP (مورد مطالعه شعب بانک پارسیان استان تهران) با بهره گیری از روش تاپسیس

استاد راهنما:

دکتر مصطفی قاضی زاده

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

در دنياي امروز مديريت بدون بهره گیری از ابزارها و راهكارهاي مناسب و متكي بر فناوري مدرن روز ، كاري بس دشوار مي باشد . سيستم هاي مبتني بر فن آوري اطلاعات[1] كه در يكي دو دهة اخير رشد چشمگيري را طي نموده اند ، مانند ابزارهاي مديريت و برنامه ريزي مي باشند كه حوزه‌هاي وسيعي را تحت پوشش خود قرار داده اند .

سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان [2] نمونه اي از اين قبيل مي باشند كه در چند سال اخير در كشور ما مورد استقبال فراوان قرار گرفته و به عنوان راه حل معضلات و مشكلات سازمان ها و اصلاح روش‌هاي انجام كار از آن ياد مي گردد .

پس این پژوهش در صدد بود به شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران، بپردازد. با در نظر داشتن جامعه پژوهش، تعداد 284 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. دراين پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته 24سوالی بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم) براي گردآوري اطلاعات بهره گیری گردید . در اين تحقيق از آمار استنباطي و توصيفي بهره گیری و برای انجام اين تحليل­ها از نرم افزار آماري SPSS وهمچنین برای رتبه بندی عوامل از مدل تاپسیس ( TOPSIS) بهره گیری شده می باشد و نتایج نشان دادند که کلیه فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفت و همچنین متغیرهای پژوهش با بهره گیری از از نرم افزار تاپسیس رتبه بندی شده اند که در آن عومل بترتیب سازماندهی، کنترل پروژه، برنامه ریزی منابع انسانی، یافتن کارمند و صلاحیت مدیر پروژه از بیشترین و. کمترین اهمیت برخوردار می باشند.

کلیدواژه ها: برنامه ریزی منابع سازمان(ERP) ، مدل تاپسیس ( TOPSIS)، بانک پارسیان

1 1- مقدمه

در دنياي امروز مديريت بدون بهره گیری از ابزارها و راهكارهاي مناسب و متكي بر فناوري مدرن روز ، كاري بس دشوار مي باشد . سيستم هاي مبتني بر فن آوري اطلاعات[3] كه در يكي دو دهة اخير رشد چشمگيري را طي نموده اند ، مانند ابزارهاي مديريت و برنامه ريزي مي باشند كه حوزه‌هاي وسيعي را تحت پوشش خود قرار داده اند .

سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان [4] نمونه اي از اين قبيل مي باشند كه در چند سال اخير در كشور ما مورد استقبال فراوان قرار گرفته و به عنوان راه حل معضلات و مشكلات سازمان ها و اصلاح روش‌هاي انجام كار از آن ياد مي گردد(حجازي ،1391).

نظام برنامه ريزي منابع سازمان(ERP)[5]، عامل اصلي مديريت موفق اطلاعات در سازمان ها می باشد. اما استقرار بسياري از نظام هاي (ERP)،  با شكست مواجه شده می باشد . زيرا مديران سازمان ها فكر مي كنند كه صرفاً خريد نظام (ERP)،  كافي می باشد . نظام برنامه ريزي منابع سازمان ، نظام هاي اطلاعاتي بسيار پيچيده اي هستند و عوامل بسياري بر استقرار موفق آنها تأثيرمي گذارند . سازمان ها بايد از مهمترين عوامل موثردر استقرار موفق  (ERP)، آگاه باشند وآنها رافراهم كنند(عالم تبريز،1389).

بکارگيري و پياده سازي فرآيند سيستمهاي برنامه ريزي منابع سازمان( ERP) يک چالش فني – اجتماعي می باشد که بر سطوح استراتژيک و عملياتي شرکت تاثير گذار خواهد بود و لزوما اجراي آن بازده مورد انتظار سازمان بهره گیری کننده را به همراه نخواهد داشت . بدين مقصود بايد قبل ازپياده سازي ERP ميزان آمادگي سازمان براي پياده سازي اين سيستم ، ارزيابي گردد . لازم می باشد يک سازمان قبل ازپياده سازي ERP وضعيت کنوني خود را با در نظر داشتن عوامل اثر گذار بر آمادگي سازمان جهت پياده سازي موفق  ERP را مشخص نمايد (ناظمي،1386).

1-2- بيان مسأله  

سیستم ERP ابزارهای نرم‌افزاری جهت مدیریت داده‌های سازمان هستند. سیستم‌های ERP به سازمان کمک می‌کنند تا به امور زنجیره‌ی تامین، دریافت ، مدیریت موجودی ، مدیریت سفارشات مشتری ، برنامه‌ریزی تولید ، حمل و نقل ، حسابداری ، مدیریت منابع انسانی و سایر عملیات تجاری خود رسیدگی نمایند (سومرز و نلسون[6] ، 2003) .

با این حال پياده­سازي پروژه­هاي برنامه­ريزي منابع سازمان نياز به سرمايه­گذاري­هاي زيادي دارد و پياده­سازي تعداد قابل توجهي از اين پروژه­ها با شکست گزارش شده می باشد. مطالعات نشان مي­دهد که هدف پياده­سازي سريع در اين پروژه­ها برآورد نشده و در نتيجه ، شکست اين پروژه­ها ، هزينه­هاي بسيار زيادي را بر شرکت هاي سرمايه­گذار تحميل کرده می باشد . از طرف ديگر، اين شکست­ها باعث افزايش ريسک بازار اين محصولات و بدبيني مديران و سرمايه­گذاران نسبت به آنها شده می باشد . اين موضوع باعث شده می باشد که اخيرا در ارتباط با شناسايي عوامل بحراني موفقيت در اجراي اين پروژه­ها تحقيقاتي به اقدام آيد (علیزاده و حنفی­زاده، 1385) که در حقیقت بخش اول برای تدوین نقشه راه پیاده­سازی آن را تشکیل میدهد. سيستم­هاي برنامه­ريزي منابع سازمان لزوما سيستم­هاي توجيه­پذيري براي همه سازمانها در راستاي تحقق اهدافشان نمي­باشند زيرا که يک تصميم خريد و پیاده­سازی اشتباه در مورد چنين پروژه­هاي سرمايه­بري ، چه بسا که به نابودي کل سازمان منجر گردد (عالم­تبریز و همکاران، 1389).

یک سیستم جامع و یکپارچه مانند سیستم برنامه ریزی منابع سازمان [7]که فراتر از یک سیستم اطلاعاتی[8] و همچنین فراتر از یک سیستم لجستیکی می باشد سبب بهبود عملکرد سازمان های پولی و مالی مانند بانک و ایجاد یک سازمان نتیجه گرا برای دستیابی به اهداف تعریف شده خواهد گردید؛ تا  سازمان های پولی و مالی مانند بانک بتوانند در یک محیط مبتنی بر دانش، ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل داده ها برای صرف زمان کارکنان به انجام کارهای با ارزش گردد . این سیستم قابلیت جمع آوری اطلاعات از تمامی نقاط محیط به درون سازمان را دارد؛ همچنین با کاهش زمان سیکل انجام فعالیت ها، مدیریت بهتر دارایی ها و کاهش هزینه ها ، بانک را ممکن می سازد.

از منظر کلان می توان کاربرد ERP  را به دو دسته تولید و خدمات تقسیم بندی نمود.بی شک از حوزه هایی که نیاز به این فناوری در آن مشهود و تاکنون آنچنان که بایستی به آن پرداحته نشده می باشد حوزه بانک ها و موسسات مالی که (ارائه دهنده خدمات به مشتریان خود هستند) می باشد.

نوع انتظارات مشتریان در این سازمان ها حول محورهای صحت و سرعت قرار گرفته می باشد.در حالیکه شیوه  مدیریتی و بهره گیری از فناوری این مراکز به این دو مقوله نپرداخته و کماکان این دسته سازمانها به گونه سنتی اداره می شوند.

سیستم های ERP به دلیل ماهیت پیچیده و تغییرات عمده ای که در فرهنگ کاری یک سازمان ایجاد می کنند برای پیاده سازی نیاز به مطالعه عمیق و انجام کامل امکان سنجی دارند.زیرا پیاده سازی اینگونه سیستم های بزرگ علاوه بر تغییرات سیستمی نرم افزاری، تغییرات فرایند را نیز در پی دارد.

بدین معنی که فرایندهای موجود بایستی مطابق بهترین الگوهای پیشنهادی پرکت ارائه کننده سیستم که پس از سالها تجربه شده، تغییر یابد مهندسی مجدد کسب و کار یکی از مراحل کلیدی می باشد که مشاوران و متخصصان ERP به آن توصیه موکد دارند.

استقرار سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان دارای مراحل مختلفی مانند ارزیابی آمادگی سازمان برای پذیرش و بهره برداری مناسب از این سیستم ها، انتخاب سامانه مناسب، پیاده سازی سامانه و پشتیبانی از این سامانه هاست.  یکی از مراحل اولیه برای استقرار سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان شناسایی و اولویت بندی  عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت در پیاده سازی این سیستمهاست محققان بسیاری به عناوین متفاوتی کوشش بر روشن تر کردن عوامل موفقیت ها در سازمان ها داشته اند در این پژوهش نیز برآن شدیم تا به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی  این سامانه در  بانک پارسیان استان تهران  بپردازیم.

با در نظر داشتن زمینه های علمی، فرهنگی مطالب فوق، معیارهای سنجش موفقیت یعنی شاخص ها یی که می توان در هر زمینه شناسایی نمود که نشان می دهند در مقایسه با کشورهای پیشرفته در زمینه جنگ های مجازی، در چه رتبه ای قرار داریم بعلاوه در راستای این شاخصها میتوان گامهای بلندمدت خود را تنظیم نموده و در نهایت با برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت توسعۀ صنعت بانکداری در چارچوب سند چشم انداز، شفاف حرکت نماییم.

با برررسی  ادبیات موضوعی و تحقیفات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته می باشد ، ما در این پژوهش با پنج عامل کلیدی (برنامه ريزي، سازماندهي، يافتن كارمند، رهبري و كنترل )  به عنوان عوامل مؤثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان شعب بانک پارسیان استان تهران روبرو هستیم.

در این پژوهش برآنیم که با مطالعه پنج عامل کلیدی به عنوان عوامل مؤثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان شعب بانک پارسیان استان تهران،به اولویت بندی عوامل و شاخص های شناسایی شده  پرداخته و در پایان به ارائه راهبردها و روشهای مناسب براي رسيدن به موفقيت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان  بپردازیم.

1-3- اهميت وضرورت انجام پژوهش

سازمانهاي امروزی سيستم­هاي پيچيده­اي هستند كه تعامل بين عملكردهاي فروش، توزيع، توليد، مواد اوليه، مالي، منابع انساني و نگهداري بايد در جهت هدف عمومي سازمان طوري مديريت گردند كه تحويل محصولات توليدي به مشتري داراي حداكثر ارزش با قيمت بهينه باشد (ناظمی و همکاران، 1386). اگرچه اكثر اين سازمانها داراي ساختار تابعي هستند ولي هريك از عملكردها / بخشهاي در حال كار صرف نظر از اهداف سازماني داراي اهداف خاص خود نيز مي­باشند. اين موضوع در هر بخش وقتي بحراني مي­گردد كه براي جريان اطلاعات توسط هريك از عملكردها محدوديت ايجاد گردد و حتي وقتي ساير عملكردها مي­خواهند از كل جريان اطلاعي حاصل نمايند ، اين امكان به وجودنمي­آيد. اين موارد سازمانها را به سمت بهره گیری از سيستم­هاي يكپارچه مانند برنامه­ريزي منابع سازماني (ERP) هدايت مي­كند كه يك سيستم به هم پيوسته ، سازگار و يكپارچه مي­باشد . اين سيستم قابليت جمع­آوري ، طبقه­بندي ، ذخيره سازي و توزيع اطلاعات كل سازمان را با حداقل داده­هاي تكراري دارا مي­باشد . به مقصود ارزيابي عملكرد يك سازمان كه از سيستم ERP و يا سيستم­هاي جامع يكپارچه مانند سيستم­هاي اطلاعات مديريت (MIS)، مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) و زنجيره تامين كنندگان (SCM) بهره گیری مي­نمايد نياز به راهكار يا مدلي می باشد كه توانايي ارزيابي و اندازه­گيري عملكرد سازمان را داشته باشد و براساس نتايج حاصل، بهبود مستمر امكان­پذير باشد(کوونگ ات آل ،  2012)[9].

از آنجا کهERP بسته ای نرم افزاری می باشد که به عنوان یک راه حل فناوری به مقصود یکپارچگی اطلاعات و همچنین بهبود فرایند تبادل اطلاعات بین تمامی بخش های مختلف یک سازمان همچون منابع انسانی ،حسابداری ،مالی و…به کار می رود اما بایستی توجه داشت که تمامی پیاده سازیهای ERP موفق نبوده وعوامل متعددی در پیاده سازی موفق آن دخیل هستند که شناسایی این عوامل کمک  شایانی به مدیران برای آمادگی بیشتر وبهتر در زمینه پیاده سازی ERP در سازمانهایشان می نماید لذا در این پایانامه  بر آن شدیم  علاوه بر شناسایی  عوامل مذکور به رتبه بندی آنها نیز بپردازیم.

از ویژگی‌های مهم بکارگیری برنامه‌ریزی منابع سازمان می توان به موارد زیر تصریح نمود:

    شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • بهره گیری از تجارب موفق: مجموعه‌ای از تجارب موفق بهره گیری شده در جهان در این نرم‌افزارها گردآوری می شوند. این تجارب در هر بار پیاده سازی، بطور کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرند، با شرایط خاص مشتری متناسب‌سازی می شوند و تجارب حاصل از مشتریان جدید نیز در نرم افزار پیاده سازی شده و مجددا در اختیار کلیه مشتریان قرار می گیرد که تجربه بی نظیری از کارآمدی و اثربخشی را در اختیار سازمان‌ها قرار خواهد داد.
  • انعطاف پذیری: راهکارهای ERP قادر هستند خود را با تغییرات سازمانی و نیازهای روزافزون کسب و کارهای جدید منطبق کنند.. در حقیقت امکاناتی که این راهکار برای سفارشی سازی و شخصی سازی سیستم در اختیار سازمان ها قرار داده می باشد، منجر به انعطاف فوق‌العاده‌ای در پاسخگویی به نیاز انواع صنایع شده می باشد.
  • ماژولار بودن: راهکار ERP بر خلاف نرم افزارهای سنتی، به گونه‌ای طراحی می گردد که هر جزء آن، قادر به انجام وظایف بصورت مستقل باشد و در صورتی که تغییری در یک جزء ایجاد گردید، بقیه اجزاء دچار تغییر یا اشکال جدی نشوند.
  • یکپارچگی پایگاه داده: بخش‌های مختلف سازمان از یک پایگاه داده به صورت یکپارچه بهره گیری می‌کنند و گسستگی بین داده‌ها وجود نداشته و داده ها بصورت تکراری و زائد نیز ثبت نمی شوند.
  • ارتباط با بیرون سازمان: این راهکار قادر می باشد تعامل مستقیمی را با افراد بیرون سازمان مانند مشتریان و تامین‌کنندگان ایجاد کند. آنها می‌توانند با دسترسی مستقیم به نرم افزار، علاوه بر دریافت گزارش‌ها و اطلاعات مورد نیاز، عملیات خود را با سازمان نیز انجام دهند. حتی در شکل پیشرفته تر آن ممکن می باشد نرم افزار به صورت آنلاین با پایگاه داده سازمان‌های دیگر و سایر شرکای تجاری مانند تامین کنندگان و مشتریان متصل گردد و ارتباطی به روز و مطمئن میان عناصر زنجیره تامین کالا و خدمت ایجاد نماید. 

بکارگیری ERP  در بانک پارسیان سبب بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد توانایی جهت هماهنگی با تغییرات بیرونی می گردد. این مزیت برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک و به کارگیری وب و اینترنت جهت تسهیل امور و بهره گیری از دنیای مجازی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. بانک ها می‌توانند با به کارگیری سیستم ERP صاحب مزایای رقابتی شوند که بدون بهره گیری از آن، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسند.

راهکار ERP این امکان را ایجاد می کند تا اطلاعات بر مبنای گردش بهینه فعالیت‌ها در واحدهای کسب و کار به جریان درآمده و مبنایی یکسان برای گزارش‌های مدیریتی و قانونی فراهم گردد. از این طریق امکان جلوگیری از ایجاد مغایرت در اطلاعات واحدهای مختلف نیز امکان پذیر می گردد. همچنین با یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار و پوشش نیازهای واحدهای عملیاتی و غیرعملیاتی سازمان، افزایش کارایی واحدها و فرآیندهای کاری محرز و مشخص می گردد. در واقع با به کارگیری راهکار ERP، در هر زمان امکان به روزرسانی اطلاعات هست که سبب افزایش کیفیت و سرعت گزارشگری و تصمیم گیری می گردد.

با بهره گیری از سیستم ERP ، تعاملات میان مشتریان، تامین کنندگان خدمات افزایش می یابد. راهکار ERP می تواند ارتباط یکپارچه و دقیقی را با سیستم های اطلاعاتی خارج از سازمان (مانند بورس، بانک ها، وزارت خانه ها، سازمان های مالیاتی و بیمه ای و همچنین نهادهای مرتبط با آنها) مستقر نماید و پاسخگویی سریعتری را به نیازهای داخلی و خارجی سازمان به صورت لحظه ای فراهم آورد.

1- 4- اهداف تحقيق

  • مطالعه پنج عامل کلیدی (برنامه ريزي، سازماندهي، يافتن كارمند، رهبري و كنترل ) در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان شعب بانک پارسیان استان تهران
  • اولویت بندی عوامل و شاخص های شناسایی شده موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان
  • ارائه راهبردها و روشهای مناسب براي رسيدن به موفقيت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان

1-5- سؤال های پژوهش

با در نظر داشتن ماهیت پژوهش به جای فرضیه پژوهش سوال پژوهش داریم:

  1. آیا میتوان برنامه ريزي منابع سازمان را از شاخص های کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران دانست؟
  2. آیا میتوان سازماندهی را از شاخص های کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران دانست؟
  3. آیا میتوان انتخاب ، استخدام ، انتصاب و ارزيابي نيروهاي با صلاحيت را از شاخص های کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران دانست؟
  4. آیا میتوان صلاحیت مدیر پروژه را از شاخص های کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران دانست؟
  5. آیا میتوان فرایند کنترل پروژه را از شاخص های کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در شعب بانک پارسیان استان تهران دانست؟
  6. اولویت بندی عوامل و شاخص های کلیدی موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در  شعب بانک پارسیان استان تهران چگونه می باشد؟

تعداد صفحه :141

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان